قرآن و حديث
اهل بيت
مسافری كه دیر كرده
خاكيان افلاكي
با مسافران قبله
مشاوره
پاتوق جواني
سفرنامه ها

نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت جدید دلنوشته چیست؟
  
خروجی سایت

Home arrow لیست کلی
لیستی از تمام مطالب سایت
خانه تکانی دل
نویسنده دلنوشته   
1390/12/18 ساعت 17:49:20

سال تقویمی گذشت،....اما سال تحصیلی ادامه دارد .......
باری . . . در سال نو، همه چیز نو می شود . ما چرا نو نشویم؟

تقویم ها عوض می شود، خانه ها گردگیری می شود، دیدارها تازه می گردد، طراوت را در چهره طبیعت تماشا می کنیم، دشت و دمن عطر جانبخش و رایحه بهاری را نثار و ایثار می کند، ما که نباید کمتر از درخت و صحرا باشیم!

اگر ما هم عوض شدیم، اگر اخلاق ما هم نوتر و بهارتری شد، پابه پای بهار، آمده ایم . در سال جدید، هم دفتر عمر ما ورق می خورد، هم تقویم سال جدید را می گشاییم . چه خوب است که در برگ برگ این دفتر و کتاب، با ایمان و عمل، با خوبی ها و تلاش ها، با صداقت ها و مهرورزی های صادقانه، خطوطی از «هنر انسان زیستن » بنگاریم و نقشی از «رشد» ترسیم کنیم .

«عید» در بیرون از وجود ما حضور دارد، در وجود خود هم عیدی پدید آوریم و به «خانه تکانی دل » بپردازیم .

چه زیباست که در کنار «تحویل سال » ، شاهد «تحول حال » هم باشیم، چه نیکوست که «امروز» ما بهتر از دیروز و «فردا» ی ما بهتر و روشن تر از امروز و «فرجام » کار ما بهتر از «آغاز» آن و «آخرت » ما بهتر و آبادتر از «دنیا» ی ما باشد .

و . . . این، شدنی است، تنها «خواستن » می خواهد . ما در کجای زمان ایستاده ایم؟ از چه قله و فرازی به حیات می نگریم؟ چه افقی پیش چشم ماست؟

یک حرف کاملا جدی:

عده ای سال گذشته، در همین ایام، بودند و امروز نیستند، یعنی از نعمت «وجود» بهره مند بودند و امروز محروم اند . این، یعنی فرصت ها را پایانی است و مهلت ها را باید مغتنم شمرد و «پاس فرصت ها» را نباید خراب کرد .

بگذشت زمان، دست به کاری نزدی              برگردن لحظه ها مهاری نزدی

صد توپ زدی، تمام را کردی «اوت »          صد «پاس » گرفته، آبشاری نزدی!

و اگر در طلیعه سال نو و سپری شدن سال گذشته این حرف را نزنیم و به این حقیقت که در آینه «تحویل سال » دیده می شود ننگریم، پس کی و کجا و چگونه؟

و . . . بالاخره، یک حرف جدی دیگر:

اینکه عمر می گذرد و سال، نو می شود، چنان نیست که سن و عمر ما افزوده شود، بلکه از آن کاسته می شود . مثل سیگار که هر چه بکشند کوتاهتر می شود، ما هم هر چه بیشتر عمر می کنیم، از عمرمان کاسته می شود و به «خط پایان » نزدیک تر می شویم .

البته نباید با جوانان اینگونه حرف زد، ولی چه می توان کرد، فرصت ها به شتاب ابرهای آسمان می گذرد . باید دی چه کاشته ایم و چه برداشت خواهیم کرد؟ !

پروین اعتصامی، می گوید:

گوهر وقت بدین خیرگی از دست مده          آخر، این در گرانمایه بهایی دارد

دوران تحصیل، بهار عمرماست .  تعطیلات را هم چون ایام تعطیل، پربار و سرشار سازیم . این است برکت عمر!
 پدید آورنده : جواد محدثی ،

ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 1390/12/18 ساعت 17:55:17 )
ادامه مطلب ...
بهانه هایی برای تفکر و تصمیم وحرکت
نویسنده دلنوشته   
1389/06/07 ساعت 12:29:24



         دلنوشته هایی از دوست خوب وگرانقدرم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر


شمع را ببین،هر چه به آن نزدیک تر می شوی روشنایی و گرمای بیشتری را دریافت می کنی. قرآن می خواهد ما شمع صفت باشیم ، یعنی هر کس به ما نزدیک تر است بهره و سود بیشتری دریافت کند،به همین خاطر سفارش می کند که نخست پدر و مادر خود را مورد نوازش و احسان و لطف قرار دهید و سپس نزدیکان خود از قبیل همسر، فرزندان و بستگان و آشنایان و ... و بالوالدین احسانا و بذی القربی و ...(نساء ۳۶)

.............................................................................................................
سوزن برای همه لباس می دوزد جز برای خود،یعنی همه را می پوشاند جز خودش که برهنه است.مثل سوزن نباشیم، یعنی فقط برای دیگران جامه تقوا و فضیلت نسازیم.بلکه برای خود بخواهیم تا مشمول گله های تلخ حق نباشیم که فرمود : لم تقولون مالا تفعلون (صف ۲) چرا آنچه را که خود به کار نمی بندید ، به زبان می آورید. عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس --- که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن (حافظ)

..............................................................................................................
برف اگر تند و شلاقی ببارد نمی نشیند.برف وقتی می نشیند که نرم و آرام ببارد.حرف هم مثل برف است، یعنی اگر نرم و آرام باشد بر دلها می نشیند،به همین خاطر خداوند به موسی و هارون فرمود حالا که به سوی فرعون می روید با او نرم سخن بگویید.فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَینًا (طه ۴۴)

.................................................................................................................
ذغالهای خاموش را در کنار ذغالهای روشن می گذارند تا روشن شوند و این یعنی همنشینی اثر دارد.ما هم خاموش و تاریکیم،بیاییم کنار کسانی بنشینیم که روشنند و نورانیتی دارند.یکی از حسرت های اهل دوزخ همین است که می گویند:کاش با فلانی که تیره و تار بود ننشسته بودیم. یا وَیلَتِا لَیتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا(فرقان ۲۸).نازنینی چو تو پاکیزه و پاک نهاد --- بهتر آن است که با مردم بد ننشینی (حافظ)

..............................................................................................................
در شب تاریک وقتی که هیچ روشنایی نیست،می ایستیم و حرکت نمی کنیم.وقتی مطلبی برایت تاریک و مبهم است بایست و هیچ داوری مکن که خداوند فرمود : لا تَخَفْ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْم .چیزی که به آن آگاهی نداری دنبال مکن
 
..................................................................................................................
در صحرا هیزم های بزرگ را با هیزم های کوچک و ریز روشن می کنند.گناهان بزرگ هم با گناهان کوچک شروع می شوند.به همین خاطر است که قرآن کریم روی گناهان ریز و کوچک حساسیت نشان داده و می گوید: اگر به سراغ شر و شرارت بروید هر چند کم و ناچیز نتیجه آن را خواهید دید.وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (زلزله – آیه۸))

ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 1389/07/20 ساعت 18:23:46 )
رجب از راه رسید ؛ این الرجبیون ؟
نویسنده دلنوشته   
1389/03/23 ساعت 11:02:17

"رجب"،فرصتی طلایی برای آماده شدن برای پرواز تا خداست رجب  ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.التماس دعا

ارسال یادداشت (0یادداشت)
گزارشي از برنامه سحرگاهي «نسيم وصال» راديو ايران
نویسنده دلنوشته   
1389/02/07 ساعت 12:16:47

روزنامه جام جم شنبه 89/1/28.

........در فرصتي كه ايجاد مي‌شود از حجت‌الاسلام مرتضي جعفرپور كارشناس برنامه مي‌پرسم با وجودي كه مردم از شنيدن برنامه‌هاي معارفي لذت مي‌برند، پاي منبر مي‌نشينند، فكر مي‌كنيد چه مي‌شود كه دوباره گناه مي‌كنند؟!

حجت‌الاسلام جعفرپور با طمانينه خاصي مي‌گويد: «پاسخ به اين سوال را بايد اين طوري داد كه اولا آموزه‌هاي ديني به اين اشاره دارند كه انسان مدام نياز به تذكر دارد. خيلي هم نمي‌شود خرده گرفت به كسي كه پاي منبر مي‌نشيند اشتباه نكند، انسان نيازمند تذكر هرازگاهي است. او بايستي حواسش جمع باشد كه دشمنان قسم خورده‌‌اي مثل شيطان و هواي نفس دارد. همچنان كه برنامه‌هاي معارفي مي‌تواند در رساندن او به مقصود اصلي و سرچشمه سعادت كمك كند، شيطان و هواي نفس هم بيكار ننشسته‌اند و مدام درصدد انحراف او هستند.»

جعفرپور به نقش برنامه‌سازان راديو در راستاي توليد برنامه‌هاي معارفي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «برنامه‌سازي كه براي سحر برنامه توليد مي‌كند بايستي دو ويژگي داشته باشد. اول اين كه انسان‌هاي خاص و ويژه سحرخيز را بشناسد چرا كه يقينا آنها مشتريان خاصي براي راديو به حساب مي‌آيند (به قول مرحوم آقاي مجتهدي كه مدام اين بيت را تكرار مي‌كردند؛ هر كس سحر ندارد از خود خبر ندارد.)

كساني كه سحر دارند و سحرخيز هستند نسبت به خودشان يك شناخت ديگري دارند. پس نيازشان يك نياز اساسي و نياز خاص به شمار مي‌آيد و برنامه‌ساز برنامه ويژه سحر بايستي به اين موضوع آگاهي داشته باشد. ثانيا براساس اين نياز توليد محتوا كند يعني پس از شناخت مخاطب درصدد پاسخگويي به نيازهاي اين چنين مخاطبي باشد. مشتري سحر اين نيست كه الفبا ياد بگيرد. او سحر را شناخته كه بيدار شده، او دنبال فضاي خاصي است كه شناخت بهتري از خدا پيدا كند.............

زهره زماني

ارسال یادداشت (2یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 1389/02/07 ساعت 12:24:33 )
ادامه مطلب ...
راههای شناخت انسان
نویسنده دلنوشته   
1389/01/23 ساعت 09:06:25

انسان را از سه راه مي‏توان شناخت: از طريق شناخت خدا؛ با خود انسان؛ از آثار و لوازم او. اكنون به شرح اين سه مي‏پردازيم:
1. از راه شناخت خدا
گاهي كسي خود را از راه شناخت آفريدگارش مي‏شناسد، چون مي‏داند كه خودش كلمة الله است؛ يعني انسان با شناخت خدا كه فاعل و علتِ هستي بخش اوست، هستي خود را كه همان حيات متألّهانه است، ثابت مي‏كند و خويشتن خود را مي‏شناسد.
شناخت انسان آفرين، بهترين راه معرفت انسان است و عالي‏ترين آگاهي را نيز نصيب انسان مي‏كند؛ معرفتي كه معادل ندارد، چون علت بر معلولْ محيط و مشرف است و يقيناً معرفت معلول از راه علت، بهترين و كامل‏ترين شناخت است.
2. از راه خود انسان
چون معرفت انسان از راه خدا، دور از دسترس انسانهاي عادي است، بهترين راه شناخت براي آنها معرفت انسان با خود انسان است كه همان برهان صديقين درباره انسان، و آيت برهان صديقين درباره ذات اقدس الهي است، چون انسان خليفه خداست، چنان كه معرفت قرآن به قرآن، آيت برهان صديقين درباره «متكلّم» ذات اقدس اوست، زيرا قرآن كلام خداست.
به ديگر سخن، خداي سبحان هم در ثبوت ذات خود از خالق بي‏نياز است و هم در اثبات خويش از دليلي ديگر. خود او دليل بر خويش است: «دلّ علي ذاته بذاته».(1) كلام او يعني قرآن هم نه در اصل تحقّق خود و نه در اثبات و تفسير خود به غير خدا احتياجي ندارد و فقط به خدا نيازمند است؛ يعني كلام خدا در تحقّق خود نياز ندارد كه معاذالله ديگران نوشته باشند و آورده باشند و در اثبات وحي بودن خود نيز به غير خدا احتياجي ندارد و خودش دليل اعجاز آن است.
البته عده‏اي غير عرب براي ادراك اعجاز قرآن از ادبا و علما كمك مي‏گيرند؛ ولي اين نياز خود اشخاص است؛ نه احتياج قرآن؛ مانند شخص نابينايي كه نمي‏داند خورشيد طلوع كرده است و مي‏پرسد كه الان روز است يا شب و به او پاسخ مي‏دهند كه روز است. اين احتياج خورشيد نيست، نياز شخص نابيناست. قرآن نيز براي اثبات اعجازش محتاج حكيم، اديب، فصيح يا بليغ نيست.
خليفه خدا (انسان) هم در اصل تحقّق خود به غير خدا احتياج ندارد و فقط نيازمند اوست و در اثبات حيات متألّهانه‏اش نيز مي‏تواند خودكفا باشد و اگر كسي حقيقت انسان را نمي‏شناسد و از ديگري مي‏پرسد، مانند همان فرد نابيناست؛ نه اينكه حقيقت انسان احتياج به استدلال داشته باشد، پس همان‏گونه كه «آفتاب آمد دليل آفتاب»، «انسان آمد دليل انسان» و «قرآن آمد دليل قرآن».
شايد اگر غير انسان بخواهد انسان را بشناسد، محتاج به استمداد از اوصاف و افعال و آثار وي باشد؛ ولي خود انسان مي‏تواند به غير هويّت اصيل خود نيازمند نباشد.
3. از راه آثار و لوازم
شناخت آثار و لوازم، پس از اثبات اصل وجود است و اصل وجود را هرگز نمي‏توان از راه آثار و لوازم ثابت كرد. راه ضعيف، معيب و ناقص انسان‏شناسي، همين راه شناخت از راه آثار و لوازم است كه شايد توده مردم از همين راه خود را بشناسند. آن‏كه مي‏گويد «من مي‏انديشم، پس هستم»، نمي‏خواهد ثابت كند كه انديشه داشتنم دليل است كه هستم، وگرنه همان نقد مرحوم بوعلي وارد است.(2) او مي‏خواهد خود را از راه آثار خود بشناسد؛ يعني اصل وجود را في‏الجمله احراز مي‏كند و براي تبديل اين شناخت في‏الجمله به بالجمله و بدل كردن متن به شرح يا اجمال به تفصيل، با بررسي آثار و افكار و لوازم و افعال و اخلاق خود به خويشتن خود پي‏مي‏برد.
1.بحار الأنوار، ج91، ص243؛ مفاتيح الجنان، دعاي صباح.
2. براي توضيح بيشتر ر.ك: نقد سخن دكارت در همين نوشتار، ص287.
تفسير انسان به انسان، ص 81-83 .   (اسراء)http://www.esraco.net/main.asp

ارسال یادداشت (1یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 1389/01/23 ساعت 09:25:30 )
<< شروع < قبل 1 2 بعد > آخر >>

نتایج 1 - 10 از 11
 

منوی اصلی
صفحه اصلی
لیست کلی
لینکستان
جستجوی پیشرفته
پرسش و پاسخ
تماس با ما
مطالب قبلي
ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
اطلاعات کاربر
IP کاربر
54.81.112.187
United States United States
نوع مرورگر
مرورگر ناشناس مرورگر ناشناس
نوع سیستم عامل
سیستم عامل ناشناس سیستم عامل ناشناس

 
برنامه ها

-  دهه اول محرم شانگهاي چين
-  دهه سوم صفر هیئت امام حسن مجتبی مسجد محمدیان کاشان
-  ایام فاطمیه هیئت ملاجلیل همدان
-  دهه دوم محرم هیئت حسینی کاشان
-   دهه اول  محرم ؛ اروپا ؛کرواسی ؛ شهر زاگرب
-  شهادت حضرت جواد(ع)چیذر - بارگام امام زاده علی اکبر (ع)
-  شب میلاد حضرت رضا (ع) شهر ری میدان نماز
-  شب های قدر مسجد دانشگاه امیر کبیر ساعت 2 بامداد
-  روز نيمه شعبان ساعت 10 صبح بيت الزهراء قزوين
-  فاطمیه مسجد جامع کبود ایروان  ارمنستان
-  يك شنبه ها ساعت 11:00 شبكه 5 سيما برنامه زنده تانیایش
-  همه روزه قبل ار اذان ظهر راديو ايران برنامه به افق آفتاب

هرگونه استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع مجاز است

طراح قالب امير فراهاني

 Developed By Mambolearn Group

MamboLearn.com